Fabryka BASF rozrasta się i zwiększa produkcję

BASF zakończył rozbudowę swojego zakładu produkcji katalizatorów w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem. Firma zwiększyła swoją powierzchnię o 14 tys. metrów kwadratowych, a moce produkcyjne o dwie nowe linie.

Katalizator to teraz jedna z najważniejszych części samochodów. Dlaczego? Bo tylko dzięki nowoczesnym katalizatorom największe koncerny motoryzacyjne mogą spełniać coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin, obecnie EURO 6. To natomiast ma ogromny wpływ na kondycję środowiska naturalnego. Wielu europejskich potentatów branży motoryzacyjnej zaopatruje się w nie właśnie w zakładzie BASF w Środzie Śląskiej.

W czerwcu koncern zakończył rozbudowę swojego zakładu produkcji katalizatorów samochodowych koło Wrocławia.

Inwestycja powiększyła fabrykę o około 14 000 metrów kwadratowych i wzbogaciła o dwie linie produkcyjne. Teraz może wytwarzać jeszcze więcej katalizatorów, które oczyszczają spaliny naszych samochodów. Z tej okazji firma BASF Polska zaprezentowała wiele swoich innowacyjnych rozwiązań dla branży motoryzacyjnej.

Oprócz produkowanych w zakładzie katalizatorów w zakładzie można zobaczyć też wiele nowoczesnych tworzyw technicznych (PA, POM, PBT) i poliuretanów (PU, TPU) stosowanych w motoryzacji nie tylko dla nowoczesnego wzornictwa, ale również w celu zmniejszenia masy aut, poprawy komfortu i zwiększenia bezpieczeństwa. BASF jest ekspertem także w zakresie powłok lakierowych. Korzysta z nich choćby marka Volkswagen. To różnego rodzaju powłoki, produkty utwardzane promieniami UV, lakiery bezbarwne schnące w 10 minut.

Ważnym kierunkiem rozwoju motoryzacji jest elektromobilność, dlatego firma pokazała również swoje materiały do baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych.

– Prezentując innowacje dla branży motoryzacyjnej chciałabym podkreślić, że rolą biznesu jest nie tylko maksymalizacja zysku, ale również tworzenie wartości dla społeczeństwa – powiedziała podczas wydarzenia Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska. Później na temat elektromobilności, norm ochrony środowiska i przyszłości branży wypowiadali się eksperci.

Jak powstają katalizatory

Są to co prawda elementy układu wydechowego w naszych samochodach, ale nie wiedza z mechaniki jest tutaj najważniejsza, a wiedza chemiczna. Aby powstał katalizator, który potem producenci mogą zamontować w aucie, pokrywa się specjalną puszkę ceramiczną (znajdują się w niej setki kanałów o strukturze plastra miodu) odpowiednimi pierwiastkami, najczęściej platyną, ale także rodem i palladem. To cenne metale szlachetne. Działanie tych związków ma na celu redukcję składników toksycznych zawartych w spalinach. Następuje to w wyniku wejścia w reakcję chemiczną z gazami spalinowymi.

W zasadzie cały sekret powstawania katalizatorów tkwi w masie katalitycznej. W jej produkcji zakład używa praw grawitacji, a wytwarzanie produktu ułożone jest tak, że zaczyna się pod samym dachem fabryki (9 metr) a potem przechodzi kolejne stopnie, na siódmym, szóstym, czwartym metrze gdzie pierwiastki są mieszane, zrzucane, mielone (szczegóły objęte są tajemnicą technologiczną firmy) tak, aby przy poziomie zero powstała gotowa masa.

Później właśnie specjalnie skonstruowaną puszkę ceramiczną pokrywa się masą, która wcześniej powstała. Elementy poruszają się po taśmociągach. Wszystko jest zautomatyzowane ze względów bezpieczeństwa, ale i np. z tego powodu, że elementy po wstępnym chłodzeniu mają temperaturę 100 stopni Celsjusza i człowiek nie mógłby ich dotknąć. Różni producenci życzą sobie różne proporcje i ilości masy, dlatego aby w tym wszystkim nie popełnić błędu elementy są oznaczone specjalnymi kodami, które odczytuje automatyczny skaner. To też ułatwia dostarczanie surowców z magazynu wysokiego składowania. To najwyższy budynek na terenie fabryki.

Jest to zupełnie zmechanizowany i obsługiwany przez roboty magazyn. Odkładają one na półki gotowe produkty ale i pobierają z niego elementy do produkcji. Człowiek tam potrzebny jest tylko do zaprogramowania maszyn i oznaczenia czy są to materiały szybkiego czy wolnego obiegu.

Gotowe katalizatory ułożone w kartonach na paletach owijane są folią i mogą trafiać do klientów. Fabryka katalizatorów w Środzie Śląskiej to najnowocześniejszy tego typu zakład BASF w Europie. Inwestycja o wartości 150 mln euro, została uruchomiona w 2014 roku, umożliwiając firmie podwojenie produkcji katalizatorów w Europie. Głównym celem prowadzonej tu działalności jest pomaganie Klientom – producentom samochodów – w spełnianiu najsurowszych norm emisji. W tym momencie w zakładzie funkcjonuje 8 linii produkcyjnych.

 

Źródło: wroclaw.pl

Partnerzy strategiczni

Partnerzy merytoryczni

Kontakt

+48 71 78 35 310
+48 71 78 35 311
office@invest-in-wroclaw.pl

Adres

Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej SA
Plac Solny 14
50-062 Wrocław

Copyright © 2016 Invest in Wroclaw
Realizacja i utrzymanie: Stermedia