Polska to dobre miejsce do inwestowania

92% inwestorów zagranicznych, respondentów. 11. edycji badania „Klimat inwestycyjny w Polsce”, jest zadowolonych z decyzji o zainwestowaniu w Polsce i zrobiłoby ten krok ponownie. Wyniki pokazują, że ich obecna ocena warunków do inwestycji w Polsce w zasadzie utrzymała się na rekordowym, zeszłorocznym poziomie (3,7 pkt na 5 możliwych). Badanie przeprowadziła Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) przy wsparciu HSBC i Grant Thornton.

Klimat dobry i stabilny

Atrakcyjny klimat inwestycyjny sprzyja przyciąganiu zagranicznych firm, które w Polsce rozwijają innowacje technologiczne i generują miejsca pracy dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Zdecydowana większość inwestorów zagranicznych (92%), która wzięła udział w badaniu, ponownie postawiłaby na nasz kraj, gdyby miała jeszcze raz podejmować decyzję inwestycyjną. Deklarują, że w 2018 roku chcą dalej rozwijać swój biznes w Polsce: 70% spodziewa się wzrostu przychodów56% mówi o zwiększeniu liczby pracowników, a 48% planuje powiększyć nakłady inwestycyjne. To zapowiedź kolejnego pomyślnego roku dla reinwestycji, które w 2016 roku wzrosły do 7,8 mld euro.

Polska ma dobre i bardzo dobre warunki inwestycyjne – tak uważa łącznie 64% respondentów, natomiast 30% mówi o średniej ocenie klimatu inwestycyjnego. Odsetek odpowiedzi krytycznych wyniósł jedynie 4%. Wszystko wskazuje więc na to, że takie czynniki, jak np. rosnące wyzwania związane z rekrutacją pracowników, które potencjalnie mogłyby utrudniać realizację inwestycji w Polsce, zostały zrównoważone czynnikami pozytywnymi, np. dobrą koniunkturą gospodarczą, bardzo wysoko ocenianą przez uczestników badania.

26 czynników definiujących klimat inwestycyjny

Wyniki ankiety PAIH, HSBC i Grant Thornton sugerują także, że Polska ma do zaoferowania zagranicznemu biznesowi w pierwszej kolejności przyjazne i stabilne środowisko makroekonomiczne połączone z mocnym popytem wewnętrznym i prężnie działającym otoczeniem biznesowym. Stabilność ekonomiczna to najwyżej oceniony parametr (4,01 pkt na 5 możliwych) spośród 26 czynników definiujących klimat inwestycyjny kraju. Od kilkunastu lat Polska pozostaje jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek Unii Europejskiej.

W trzecim kwartale 2017 r. tempo wzrostu gospodarczego (liczone według metodologii Eurostatu) wyniosło 5%, tymczasem średnia dla całej Unii i dla strefy euro ukształtowała się w tym samym okresie na poziomie 2,5%.

Obok poprawiającej się – zdaniem ankietowanych – stabilności ekonomicznej wysoką atrakcyjność polskiej oferty inwestycyjnej kształtują również wielkość rynku wewnętrznego (3,94 pkt), dostępność materiałów i komponentów (3,89 pkt) oraz  współpraca z administracją lokalną (3,79 pkt), która ma zazwyczaj decydujące znaczenie dla sprawnej realizacji przedsięwzięcia przez inwestora.

Atutem Polski są również pracownicy. Trzy elementy: wydajność pracy, kultura organizacyjna oraz lojalność znalazły się w pierwszej piątce wskazań inwestorów zagranicznych z tą samą liczbą punktów (3,77 pkt). Badani doceniają również jakość infrastruktury (3,74 pkt), która w opinii respondentów jest jednym z najszybciej poprawiających się w ciągu ostatnich lat elementów atrakcyjności Polski.

***

Raport „Klimat inwestycyjny w Polsce” został opracowany na podstawie badań ankietowych prowadzonych wśród działających na terenie Polski firm z zagranicznym kapitałem. Najnowsza edycja badania (za 2017 rok) została przeprowadzona przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu we współpracy z firmą audytorsko-doradczo-oursourcingową Grant Thornton oraz globalnym bankiem HSBC w dniach 7-30 listopada 2017 r. Wzięło w niej udział 76 przedsiębiorstw z kapitałem zagranicznym prowadzących działalność na terenie Polski.

Źródło: https://www.paih.gov.pl/20180109/Polska_ze_stabilnym_klimatem_inwestycyjnym#

Partnerzy strategiczni

Partnerzy merytoryczni

Kontakt

+48 71 78 35 310
+48 71 78 35 311
office@invest-in-wroclaw.pl

Adres

Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej SA
Plac Solny 14
50-062 Wrocław

Copyright © 2016 Invest in Wroclaw
Realizacja i utrzymanie: Stermedia