Elektromobilność może być przyszłością branży motoryzacyjnej na Dolnym Śląsku

Pojazdy elektryczne – kierunki rozwoju, techniczne i technologiczne możliwości dla producentów i poddostawców – m.in. o tych sprawach będą rozmawiać uczestnicy kongresu, który 21 września odbędzie się na Politechnice Wrocławskiej. Elektromobilność może być przyszłością branży motoryzacyjnej na Dolnym Śląsku. Pod Wrocławiem powstaje największa w Europie fabryka baterii do aut.

Kongres Innowacji – pojazdy elektryczne, organizuje wspólnie z partnerami Dolnośląski Klaster Motoryzacyjny działający w ramach Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A.

– W kraju nie produkujemy samochodów rodzimej konstrukcji, ale bez wątpienia Polska jest motoryzacyjną potęgą. Swoje fabryki mają tu nie tylko znane koncerny motoryzacyjne, takie jak General Motors, Fiat, Volkswagen, czy Toyota, ale też setki zagranicznych i polskich producentów części i akcesoriów motoryzacyjnych. Większość dużych inwestycji motoryzacyjnych zlokalizowana jest na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych – podkreślają organizatorzy kongresu.

Kongres wpisuję się w strategiczny program rządowy pod nazwą „Elektromobilność”, nadzorowany przez Ministerstwo Energii wspólnie z Ministerstwem Rozwoju, obejmujący m.in. program flagowy: samochód elektryczny. Rozwój sektora elektromobilności w Polsce jest jednym z kluczowych projektów zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, uchwalonej przez Radę Ministrów.

Pod Wrocławiem powstaje największa w Europie fabryka baterii do aut

Elektromobilność może być przyszłością branży motoryzacyjnej na Dolnym Śląsku. Pod Wrocławiem koreański koncern LG Chem buduje największą w Europie fabrykę baterii litowo-jonowych do aut. 1 września 2017 r. wmurowano kamień węgielny pod inwestycję Starion Poland. To pierwszy poddostawca spółki LG Chem Wrocław Energy

– Spośród pięciu filarów wzrostu gospodarczego Polski, w planie na rzecz odpowiedzialnego rozwoju na pierwszym miejscu jest reindustrializacja. Inwestycja LG w Polsce wpisuje się w plan rozwoju elektromobilności, będący ważnym elementem tego filaru – mówił podczas rozpoczęcia budowy zakładu w październiku 2016 r. wicepremier Mateusz Morawiecki.

Nowa fabryka LG Chem, której uruchomienie produkcji planowane jest na II połowę 2017 roku, będzie miała powierzchnię 41 300 mkw. Docelowo będzie produkować ponad 100 tys. baterii rocznie, wyłącznie do samochodów elektrycznych o wysokiej wydajności, które będą mogły pokonywać dystans do 320 km na jednym ładowaniu. Koreańczycy mają zatrudnić pod Wrocławiem ok. 1000 pracowników.

Branża motoryzacyjna inwestuje najwięcej

Branża motoryzacyjna jest jedną z najbardziej dochodowych gałęzi polskiej gospodarki, generuje najwyższe przychody ze sprzedaży za granicą, odpowiadając za 16% eksportu.

Z informacji dotyczących realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, wynika, że na koniec grudnia 2015 r. największy udział w skumulowanej wartości inwestycji we wszystkich polskich SSE miały firmy z branży motoryzacyjnej (26,8 proc.). Kolejne miejsca zajęli producenci wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych (10 proc.) oraz przedsiębiorcy produkujący wyroby z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych (8,5 proc.). Branża motoryzacyjna, najsilniej reprezentowana wśród inwestorów, dominowała w czterech strefach, tj. w legnickiej, katowickiej, wałbrzyskiej oraz kostrzyńsko-słubickiej.

Przyszłość to pojazdy elektryczne

Organizatorzy kongresu podkreślają, że według 953 przedstawicieli kadry zarządzającej, z 42 krajów działających w branży motoryzacyjnej, rozwój pojazdów z napędem elektrycznym jest najważniejszym trendem w motoryzacji do 2025 r.. Dlatego warto przygotować się na nowe kierunki rozwoju tej branży, np. elektromobilność.

– W Polsce organizowanych jest wiele konferencji i seminariów, które dotyczą elektromobilności. Przeważnie skupiają się na gotowym produkcie, infrastrukturze i rozwiązaniach formalno-prawnych. Bolączką tych wydarzeń jest brak wskazania konkretnych zagrożeń i możliwości dla dostawców i poddostawców działających w branży motoryzacyjnej. Głównym celem kongresu „Pojazdy elektryczne – kierunki rozwoju, techniczne i technologiczne możliwości dla producentów i poddostawców”, jest omówienie aspektów związanych z dynamicznym z rozwojem przemysłu elektromobilności – nowe technologie oraz potencjał rozwoju technologii związanych z samochodami elektrycznymi – informują organizatorzy kongresu.

Spotkanie ma na celu stworzenie otwartej platformy komunikacji i wymiany wiedzy pomiędzy dostawcami, poddostawcami, startupami i jednostkami badawczo rozwojowymi.

Źródło: wroclaw.pl

Partnerzy strategiczni

Partnerzy merytoryczni

Kontakt

+48 71 78 35 310
+48 71 78 35 311
office@invest-in-wroclaw.pl

Adres

Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej SA
Plac Solny 14
50-062 Wrocław

Copyright © 2016 Invest in Wroclaw
Realizacja i utrzymanie: Stermedia