Wielkie otwarcie centrum XEOS

Firma XEOS otworzyła w Środzie Śląskiej Centrum Serwisowania i Naprawy Silników Lotniczych. To inwestycja warta 1 miliard złotych.

XEOS to spółka córka dwóch gigantów przemysłu lotniczego Lufthansy Technik oraz GE Aviation. Decyzja o jej zawiązaniu zapadła jeszcze w 2015 roku podczas Paris Air Show.

200 silników rocznie

– Wówczas przedstawiciele obu koncernów zdecydowali się stworzyć nowoczesne centrum serwisowe dla silników lotniczych GEnx-2B oraz GE9X. Dziś spełniamy to marzenie, i z dumą stawiamy czoła dalszym wyzwaniom. XEOS to nowoczesne technologie, światowej klasy rozwiązania oraz najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa – mówił podczas otwarcia Thomas Böttger, dyrektor zarządzający XEOS.

Budowa zakładu składającego się z hali serwisowej, budynku socjalnego oraz otaczającej je infrastruktury ruszyła w sierpniu 2017 r., a pracownicy wprowadzili się do nowego obiektu na początku grudnia 2018 roku. Po kilku miesiącach próbnego rozruchu, podczas którego testowano specjalistyczne urządzenia, w kwietniu 2019 roku przyjęto do naprawy pierwszy komercyjny silnik. Tym samym zakład rozpoczął swoją działalność w branży.

– W 2019 roku do naprawy trafi tu w sumie około 20 silników, po osiągnięciu dojrzałości w 2023 roku zakład rocznie będzie naprawiał ich ponad 200 – wyliczał Thomas Böttger.

Supernowoczesne silniki – transport bez utrudnień

Pod Wrocławiem naprawiane będą silniki produkcji GE Aviation używane w samolotach pasażerskich linii lotniczych oraz przedsiębiorstw transportu lotniczego. W pierwszej kolejności będzie to silnik GEnx-2B używany przez Boeing 747-8. Drugi z silników, nad którymi będą w przyszłości pracować w zakładzie XEOS – to używany przez Boeing 777-X silnik GE9X. Silniki te produkowane są przez partnera joint venture – GE Aviation w Cincinnati w stanie Ohio w Stanach Zjednoczonych. Silnik GE9X będzie miał średnicę 4,1 m i będzie ważył ponad 9 ton. Wymiary silnika GEnx-2B są niewiele mniejsze, bo średnia wynosi 3,3 m, a waga niemal 6 ton.

Silniki te najpierw drogą lotniczą trafią do Drezna lub Lipska, a później na ciężarówkach przewiezione zostaną do Środy Śląskiej (większe silniki będą rozmontowane).

– Silniki zmieszczą się na normalnych TIR-ach, nie będzie więc utrudnień podczas transportu – mówił podczas otwarcia Stefan Schmuck, dyr. operacyjny XEOS.

Oba silniki mogą być używane nawet przez 30 lat, a ich obowiązkowe przeglądy odbywają się średnio co 35 tys. godzin lotu. I to właśnie w Środzie Śląskiej będą odbywały się takie przeglądy.

Wyszkolenie mechanika to 100 tys. dolarów

Docelowo zakład zatrudni 600 pracowników. Obecnie zespół XEOS liczy 300 osób: mechaników silników lotniczych, inżynierów, logistyków i pracowników administracji. To osoby nie tylko ze Środy Śląskiej i Dolnego Śląska, ale z całej Polski i świata – w sumie o 12 narodowościach.

Duża część to osoby, które dopiero w centrum XEOS uczą się nowej branży. Umożliwia im to półtoraroczne szkolenie teoretyczne i praktyczne, prowadzone we własnym Centrum Szkoleniowym na wrocławskich Bielanach oraz w podobnych zakładach Lufthansy Technik i GE Aviation za granicą – w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

– Na szkolenie jednego mechanika wydajemy ok. 100 tys. dolarów – dodaje Stefan Schmuck.

 

Partnerzy strategiczni

Partnerzy merytoryczni

Kontakt

+48 71 78 35 310
+48 71 78 35 311
office@invest-in-wroclaw.pl

Adres

Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej SA
Plac Solny 14
50-062 Wrocław

Copyright © 2016 Invest in Wroclaw
Realizacja i utrzymanie: Stermedia